main-ul
KDF Logo Kabinet divadla a filmu
empty
empty Správy o činnosti | Kontakty | Webmail
empty Dnes je 21.11.2024
Meniny ma: Elvíra
empty-300
  Language:
 FLAGSK empty
up-right
empty empty empty
empty
menu-ulmenu-ur



content-ulcontent-ur

Témy dizertačných prác na Ústave divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení SAV – doplnkové prijímacie konanie na akademický rok 2024/2025

Divadelný jazyk a estetika „Cesty hrdinu“ Paula Rebillota v kontexte umeleckých a pomáhajúcich profesií
Školiteľka: doc. PhDr. Elena Knopová, PhD.
Explozívna koncepcia divadla ako sociálneho umenia zasahuje v súčasnosti do mnohých spoločenských oblastí. To umožňuje nahliadať na divadlo a divadelné dielo nielen ako na jav estetický (a v podstate izolovaný od diváka a jeho civilnej osobnej či kultúrnej sféry), ale ako na tzv. „ekosystém divadla“. Ide o rôznorodú sieť väzieb a koexistencií, ktoré presahujú pôvodné umelecké koncepty smerujú divadlo k riešeniu kľúčových výziev v zmysle adaptácie/tranformácie/rezistencie/reziliencie divadla a človeka. Kreativita s priamym dopadom (Direct Impact Creativity) Paula Rebillota je jednou z metód ako sa divadelné umenie priamo zapája do transformácie jedinca alebo skupiny. Štruktúra a fungovanie dramaterapeutickej techniky „Cesta hrdinu“ Paula Rebillota môže byť skúsenosťou obsahujúcou spoznanie vlastného prechodu (archetypu) krízou, pričom jej divadelný jazyk a estetické výrazové prostriedky sa ukazujú ako funkčný, viacúrovňový participatívny proces. Téma ponúka možnosť interdisciplinárneho skúmania podôb, hraníc, koexistencií a dopadov divadelnej kreativity ako špecifického umeleckého jazyka, ktorý má zároveň priamy transformačný spoločenský potenciál.

The theatrical language and aesthetics of Paul Rebillot's "Hero's Journey" in the context of the artistic and helping professions
Supervisor: doc. PhDr. Elena Knopová, PhD.
The explosive conception of theatre as a social art is currently reaching into many social spheres. This makes it possible to view theatre and the theatrical work not only as an aesthetic phenomenon (and essentially isolated from the spectator and his or her civilian personal or cultural sphere), but as a so-called "ecosystem of theatre". It is a diverse network of connections and coexistences that go beyond the original artistic concepts, directing theatre towards addressing key challenges in terms of adaptation/transformation/resistance/resilience of theatre and the human being. Paul Rebillot's Direct Impact Creativity is one method of how the performing arts directly engage in the transformation of an individual or group. The structure and functioning of Paul Rebillot's dramatherapy technique, The Hero's Journey, can be an experience involving the recognition of one's own passage (archetype) through crisis, while its theatrical language and aesthetic means of expression emerge as a functional, multilevel participatory process. The theme offers the possibility of an interdisciplinary exploration of the forms, boundaries, coexistences and impacts of theatrical creativity as a specific artistic language that also has a direct transformative social potential.

Estetické parametre slovenského filmu v súčasných perspektívach
Školiteľka: doc. Mgr. Jana Dudková, PhD.
V posledných desaťročiach sa v rámci filmových štúdií dôraz kládol najmä na nové prístupy k dejinám filmu ovplyvnené novou filmovou históriou, čo malo za následok presun estetických analýz do úzadia v prospech skúmania podmienok a spôsobov fungovania priemyslu. ÚDFV CVU SAV tento typ výskumu podporoval a aktívne sa na ňom zúčastňoval. Cieľom vypísanej témy je však povzbudiť nanovo estetickú analýzu v rámci skúmania dejín slovenskej kinematografie, vrátane skúmania špecifických spôsobov estetického stvárnenia priestoru, času, využívania rôznorodých formálnych postupov a estetických kategórií. Ako sa v dnešnej dobe a s využitím súčasného stavu poznania dajú písať dejiny národnej kinematografie z pohľadu estetických trendov, premien, alebo aj singularít?

Aesthetic Parameters of Slovak Film in Contemporary Perspectives
In the last decades, film studies have mainly focused on new approaches to film history influenced by the new film history, which has resulted in a shift of aesthetic analyses to the background in favour of investigating the conditions and ways of functioning of the industry. The IDFV CVU SAV has supported and actively participated in this type of research. However, the aim of this topic is to encourage a new aesthetic analysis within the exploration of the history of Slovak cinema, including the investigation of specific ways of aesthetic representation of space, time, or the use of diverse formal practices and aesthetic categories. How can the history of national cinema be written today, using the current state of knowledge, in terms of aesthetic trends, transformations, or even singularities?

Vplyv európskej avantgardy na dielo Jána Jamnického
Školiteľ: doc. Mgr. art Karol Mičovic, PhD.
Osobnosť režiséra, herca a pedagóga Jána Jamnického patrí medzi najvýraznejšie zjavy slovenského profesionálneho divadla 20. storočia. O jeho tvorbe a osobnosti vyšlo niekoľko popularizačných i odborných článkov, parciálnych štúdií a zborníkov kompletizujúcich dochované archívne materiály. Dodnes však v slovenskej teatrológii absentuje práca celistvejšieho charakteru, ktorá by poukázala najmä na vplyvy európskej avantgardy (najmä z nemeckej, ruskej a českej oblasti) na Jamnického režijnú poetiku. Cieľom dizertačnej práce je práve zmapovať presahy Jamnického tvorby v kontexte dobových avantgardných tendencií.

The influence of the European avant-garde on the work of Ján Jamnický
The personality of the director, actor and pedagogue Ján Jamnický is one of the most significant phenomena of Slovak professional theater of the 20th century. Several popularization and professional articles, partial studies and anthologies completing the preserved archival materials have been published about his work and personality. To this day, however, there is no more holistic work in Slovak theatrical studies, which would point out in particular the influences of the European avant-garde (especially from the German, Russian and Czech regions) on Jamnický's directing poetics. The aim of the dissertation is to process the overlaps of Jamnický's work in the context of contemporary avant-garde tendencies.



Vypísané témy dizertačných prác doktorandského štúdia v ÚDFV CVU SAV, v. v. i. v študijnom programe Estetika na akademický rok 2024/2025


Dekan Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre oznamuje, že v akademickom roku 2024/2025 otvára v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení SAV, v. v. i. interné (3-ročné) doktorandské štúdium v študijnom odbore 12. filozofia v študijnom programe Estetika.
Doktorandské štúdium v externej vzdelávacej inštitúcii - ÚDFV CVU SAV bude prebiehať v Bratislave a len niektoré vybrané semináre na FF UKF v Nitre.

Témy dizertačných prác na doktorandské štúdium so začiatkom v akademickom roku 2024/2025:

Feministické výzvy v súčasnej audiovízii a audiovizuálnej teórii /
Feminist Challenges to Contemporary Audiovision and Audiovisual Theory

Školiteľka: doc. Mgr. Jana Dudková, PhD.

Hoci sa zdá, že feministická filmová teória už nahliadla na film zo všetkých aspektov, feminizmus stále ostáva výzvou pre súčasný svet a aj súčasnú kinematografiu a filmovú teóriu v situácii aktuálneho stavu antropocénu. Súčasný stav klimatickej hrozby, migrácií, vojen, toxickej maskulinity naprieč politickým spektrom na lokálnej i globálnej úrovni naznačujú, že ak chceme vnímať tieto javy v kinematografii, feminizmus by mohol byť jednou z inšpirácií k prekonaniu antropocénu ako ich spoločného menovateľa. Vypísaná téma doktorandského štúdia nabáda potenciálnych kandidátov a kandidátky, aby sa zaoberali širokým spektrom fenimistických prístupov k súčasnej kinematografii, či už na úrovni reprezentácie postáv z hľadiska rodu, sebavnímania tvorcov a tvorkýň z tohto aspektu, spôsobov diváckej odozvy, percepcie a recepcie filmu, vzťahov v rámci audioviduálneho priemyslu, a pod. A to nielen z hľadiska obhajoby feministických a iných teoretických prístupov, ale aj ich tvorivej kritickej analýzy.

Vplyv európskej avantgardy na dielo Jána Jamnického /
The influence of the European avant-garde on the work of Ján Jamnický

Školiteľ: doc. Mgr. art. Karol Mišovic, PhD.
Osobnosť režiséra, herca a pedagóga Jána Jamnického patrí medzi najvýraznejšie zjavy slovenského profesionálneho divadla 20. storočia. O jeho tvorbe a osobnosti vyšlo niekoľko popularizačných i odborných článkov, parciálnych štúdií a zborníkov kompletizujúcich dochované archívne materiály. Dodnes však v slovenskej teatrológii absentuje práca celistvejšieho charakteru, ktorá by poukázala najmä na vplyvy európskej avantgardy (najmä z nemeckej, ruskej a českej oblasti) na Jamnického režijnú poetiku. Cieľom dizertačnej práce je práve zmapovať presahy Jamnického tvorby v kontexte dobových avantgardných tendencií.

empty
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS 2 Opera browser Firefox browser
Last update: 30. 07. 2024 - ©Mike